Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur

Wednesday 26 October 2011

Kenapa kita perlu mandi?


   
KAJIAN terbaru mengenai mandi menunjukkan ia bukan saja bertujuan membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan tekanan serta berperanan meningkatkan sistem kekebalan tubuh.
Penyelidikan yang diterbitkan dalam Jurnal Baru Perubatan England mendapati penderita diabetes yang berendam dalam air suam selama 30 minit mampu menurunkan paras gula darah sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas berkesan memperbaiki kesihatan jantung terutama untuk lelaki manakala mandi susu serta mandi bunga untuk bakal pengantin bukan saja memberikan kesegaran tetapi terapi paling berkesan menghilangkan tekanan selepas seharian bekerja.

Masyarakat zaman dulu percaya mandi bunga mampu menaikkan semangat. Ini kerana haruman daripada tujuh jenis bunga berfungsi menenangkan fikiran manakala warna-warni bunga dapat menceriakan aura penglihatan dan memberi ketenangan.


Mandi susu dan bunga mempunyai pelbagai khasiat. Selain dapat mencantikkan kulit menerusi khasiat susu segar juga memberi ketenangan kepada bakal pengantin.

Biasanya bakal pengantin akan berendam di dalam tab mandi yang dimasukkan bunga-bungaan segar pelbagai warna bersama haruman lavendar selama 30 minit bagi mengharumkan tubuh dan menenangkan fikiran manakala mandi susu menggunakan campuran susu dan bahan wangian berfungsi untuk memutih dan melicinkan kulit. Selepas kedua-duanya selesai, pelanggan dibawa bersauna atau mandi wap yang diakui mempunyai pelbagai khasiat dan kelebihan.

Ramai wanita tidak tahu bersauna bukan saja memberi kebaikan pada fizikal tetapi juga mental. Ini kerana ketika bersauna, kadar pernafasan dan denyut nadi akan meningkat daripada 75 denyutan seminit kepada 100 hingga 150 seminit.

Apabila ini berlaku, ia meningkatkan kadar peredaran darah kerana haba daripada wap akan mengembangkan saluran darah untuk menampung peningkatan pengaliran darah ke seluruh badan.

Proses ini membolehkan badan mengagihkan lebih banyak zat dan nutrien terutama ke bahagian kulit bagi menggantikan sel mati. Oleh itu, kesan yang amat ketara, anda akan kelihatan lebih segar dan muda selama beberapa jam selepas bersauna.

Kesan panas sauna juga melegakan otot, menghilangkan sengal dan kebas badan. Wap daripada sauna dapat membuka liang roma, mengeluarkan kekotoran atau toksin dalam kulit, menjadikan kulit lebih sihat dan rambut tambah bersinar.

“Bukan saja kebaikan untuk luaran, bersauna turut memulihkan kesihatan terutama bagi penghidap resdung, radang paru-paru dan asma. Ini kerana apabila wap ini masuk ke rongga pernafasan dan terus ke sistem peredaran darah, ia akan memberi kesan yang baik pada badan,” katanya.

Bagi bakal pengantin, kesihatan kulit amat penting. Justeru, rawatan lulur yang dilakukan selepas bersauna membantu membuang sel kulit mati, seterusnya menjadikan kulit segar dan cerah. Sebaiknya dilakukan setiap dua minggu sekali bermula tiga bulan sebelum berkahwin bagi mendapatkan hasil yang memuaskan.

Selepas kulit dimanjakan dengan bahan lulur, bakal pengantin dibawa menikmati urutan lembut yang tidak menyakitkan. Urutan ini menggunakan minyak aromaterapi khas sekadar untuk melancarkan peredaran darah dan menghilangkan tekanan selepas penat bekerja.

Bagaimanapun, bakal pengantin tidak digalakkan terlalu kerap melakukan urutan kerana ia hanya sesuai untuk mereka yang sudah berkahwin dan mempunyai anak saja. Jika mahu melakukan urutan, pastikan memilih urut aromaterapi untuk menenangkan badan serta merehatkan fikiran,” katanya yang berkebolehan mengurut sejak kanak-kanak lagi.

No comments:

Post a Comment