Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur

Monday 18 April 2016

10 Jenis Baki Makanan Yang Bahaya Dipanaskan semula

Memanaskan semula makanan tengah hari untuk dimakan semula pada waktu malam sudah menjadi kebiasaan kita semua. Malah ia dikatakan suatu langkah yang bijak untuk menjimatkan perbelanjaan kita seharian. Malangnya, tidak semua makanan boleh dipanaskan semula untuk dimakan panas-panas. malah sesetangah makanan itu boleh menjadi racun jika ia dipanaskan semula tanpa mengikut cara yang betul. Untuk itu, mari kita selidiki 10 jenis makanan yang mana ianya tidak sesuai untuk dipanaskan semula:
1. Ayam
Ayam Memiliki Banyak Protein Apabila Anda Memanaskan Kembali ayam Ia Akan Mengubah Strtur Proteiin Yang ada Pada Ayam, Ianya Akan Mejadi Bahaya Kepada Sistem Pencernaan anda, Adalah Disarankan Memakan ayam Yang sudah Sejuk Berbading Di Panaskan semula, Jika Anda Perlu Juga Memanaskan Semula , Gunakan Api Yang Kecil Dan Panaskan Dalam Tempoh Yang Lama.
2. Ubi Kentang
Tahukah anda Jika Anda Memanaskan semula Ubi Kentang IKan Menyebabkan Ubi kentang Tersebut Kehilangan Nutrien Di Dalamnya Sekaligus Menjadi Toksin Untuk Badan anda.
3. Cendawan
Patut Dimakan Terus Sebaik ianya Dimasak Tindakan Memanaskan Semula Akan Menghapuskan Protein Yang Ada Pada Cendawan Seperti Ayam, Ini Akan Mengakibatkn Masalah Pencernaan
4. Sayur Bayam
Kaya Dengan Nitrates Memanaskan Kembali Sayur bayam Akan Menyebabkan Nitrates Berubah Kepada Nitrites Dimana nitrites Merupakan karsigonetik Kepada Badan Anda, Ape itu Karsigonetik?? Ia Antara Penyebab Penyakit Kanser.
5. Telur Ayam
Bahaya Jangan sesekali Panaskan Telur Rebus Telur Goreng atau Telur Dadar Ia Juga Akan Mengubah Struktur Protein Sama Seperti Ayam Dan Juga Cendawan.
6. Daun Saderi
Sama seperti bayam, saderi ini juga tidak baik jika dipanaskan secara berulang ulang. Saderi mempunyai kandungan nitrat seperti bayam yang jika dipanaskan akan berubah menjadi asam nitrat . Asam nitrat ini yang beresiko memicu tumbuhnya kanser dan gangguan uptake oksigen oleh hemoglobin.
7. Gorengan
Gorengan sebaiknya tidak dipanaskan. Kenapa demikian? Iya, jika kita memanaskan kembali gorengan yang sudah dingin, minyak akan bertumpuk tumpuk digorengan dan meningkatkan kolesterol.
8. Santan
Menambahkan santan pada sayur kita memang gurih. Namun tahukah bunda, menghangatkan santan berulang ulang kali ini sangat tidak baik. Saat proses pemanasan terjadi berulang ulang, lemak yang terdapat pada santan akan berubah menjadi lemak jahat yang beresiko menimbulkan kolesterol.
9. Ubi
Ubi mempunyai kandungan nitrat seperti bayam dan saderi. Jika terlalu sering dipanaskan, kandungan nitrit ini akan sangat berbahaya bagi tubuh. Sebaiknya segera konsumsi ubi yang telah dimasak agar manfaat yang diperoleh lebih maksimal.
10. Brokoli
makanan yang tidak boleh dipanaskan188Brokoli mempunyai kandungan vitamin A dan C yang sangat baik untuk tubuh. Mengkonsumsi brokoli secara rutin dapat membuat tubuh menjadi sangat sehat. Namun brokoli ini mempunyai sifat yang mirip dengan bayam. Brokoli juga mengandung nitrat seperti bayam. Nitrat ini akan berubah menjadi asam nitrat yang memicu tumbuhnya sel karsinogenik jika dipanaskan secara berulang ulang. Segera konsumsi sayur brokoli yang sudah matang. Untuk mendapatkan hasil yang maksimal dari brokoli ini, masak brokoli dengan cara dikukus.
Didapati, Kebanyakan suri rumah Atau Lelaki Bujang Memang suka Memanaskan Makananan yang dimakan pada waktu tengahari untuk dimakan semula pada waktu malam. , Jadi Tips Ni Sangat Sesuai Untuk yang berada di dalam kategori itu. Semoga Ianya Menjadi Panduan Yang berguna Untuk kita semua. Sekian.

No comments:

Post a Comment