Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur

Saturday 16 April 2016

Diabetes

Secara amnya, penyakit diabetes ( kencing manis ) adalah penyakit yang berpunca daripada kandungan gula yang tinggi dalam darah. Biasanya, paras gula dalam darah dikawal oleh pankreas yang menghasilkan hormon insulin. Dalam penyakit diabetes ( kencing manis ) disebabkan kekurangan insulin ia menyukarkan proses untuk mengeluarkan gula dalam darah dan turut menjejaskan sel dalaman untuk membekalkan tenaga.
Namun begitu, terdapat dua jenis diabetes ( kencing manis ) iaitu diabetes jenis I dan jenis II. Diabetes jenis I (Insulin Dependent Diabetes Mellitus) berpunca daripada kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas atau tiada penghasilan langsung.
Biasanya, penghidap diabetes jenis I mula mendapat simptom penyakit ketika zaman remaja atau sebelum mencecah usia 40-an. Dek kerana kegagalan penghasilan insulin oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dan rawatan bagi mengawal tahap glukosa darah.
Diabetes jenis II berlaku apabila badan tidak menghasilkan insulin atau tidak menggunakan hormon insulin dengan baik. Kerap berlaku di kalangan individu yang berumur 40 tahun ke atas.
Berikut merupakan sepuluh tanda-tanda awal orang yang mengalami diabetes:
Minyak Kelapa Dara BioVCO boleh mengurangkan paras gula dalam darah. Ia boleh membantu dengan menyingkirkan gula berlebihan. Ini kerana ia boleh meningkatkan kadar metabolisma badan. Peningkatan kadar metabolisma samalah dengan aktiviti senaman yang dilakukan. Pengambilan 2 sudu besar sehari sudah mencukupi untuk menunjukkan kesannya. Tetapi pengguna hendaklah mengamalkannya secara konsisten. Walau bagaimanapun kesan Minyak Kelapa Dara BioVCO juga bergantung kepada tahap kesihatan seseorang. Ada individu yang menunjukkan kesan cepat, ada juga individu yang mengambil masa yang agak lama untuk menunjukkan kesan.
Kajian terbaru Diabcare 2013 mencatatkan, meskipun dengan kepelbagaian ubatan yang diambil, 76 peratus pesakit gagal mengawal tahap glukosa dalam darah mereka berbanding catatan sebanyak 72 peratus pada 2008. Ahli Endokrinologi serta Diabetologi Universiti Tubingen Jerman, Dr Stephan Jacob berkata, Once Weekly Bydureon menawarkan komplians yang lebih baik untuk pesakit diabetes jenis 2 dengan penurunan dua peratus bagi tahap HbA1c bagi tempoh enam tahun. “Ia meletakkan Once Weekly Bydureon sebagai inovasi terbaru bagi rawatan diabetes jenis 2 serta ideal bagi pesakit yang mempunyai gaya hidup aktif tetapi tidak mahu dibebani dengan jadual rawatan,” katanya.
Once Weekly Bydureon adalah satu-satunya terapi suntikan mingguan di Malaysia. Ia membantu menambah baik pengawalan glisemik bagi pesakit dewasa yang menghidap diabetes jenis 2 dengan menyalurkan exenatide (bahan aktif) secara terapi berperingkat berpanjangan melalui satu dos bagi tempoh seminggu pada bila-bila masa walaupun dengan perut kosong. Menawarkan kemudahan komplians rawatan untuk pesakit, ia dipreskripsi dalam bentuk terapi suntikan pra isi bagi kegunaan sekali. Ini memudahkan pesakit kerana mereka tidak perlu memindahkan ubat dari vial ke picagari untuk melakukan suntikan. Once Weekly Bydureon menyediakan dos yang diperlukan secara automatik dan memastikan penyampaian ubat yang mudah dikendalikan bagi kegunaan berterusan.

No comments:

Post a Comment